Racing drivers

Från stora till små mästerskap.

Racing-förare historik

Här är några av de racingförare som korsat mitt liv som Gäddhultarn.

Bo "Emma" Emanuelsson

TEAM EMMA. Min allra största mentor när det gäller perfektionismen inom racing, träffades i slutet av -70 då jag handlade fälgdelar och fräna gummisulor på EMMA AB. Var med och byggde på första Super Saloon Camaron 1981 följde med på racen under 1982.

Eje Elgh

TEAM EMMA. Gjorde ett starkt intryck på Knutstorp 1982 i Super Saloon, rekryterades istället för att Greger Pettersson skulle rattat Bosses Camaro. Var hemma från Japan där han körde F3, gjorde en grym start och ledde racet länge men ett motorhaveri gjorde att vi bröt.

Thomas Gunnarsson

GUNNARSSON RACING. Köpte Emmas Camaro inför säsongen 1983. Jag var tekniskt ansvarig det året. vi uppdaterade ÄVEN Camaron -84 samt -85 till Chassi no13. Thomas vann ett antal race genom åren.

Peter Sandén

EGET TEAM. Värvade Peter som Förare till min Opel V8 med chassi no 9. Gjorde en stor satsning för att lyfta fram Peter som förare i Super Saloon SM då han tidigare kört SSK och lagt hjälmen på hyllan. Med blandad framgång och mycket utsortering av bilen samt förare vann vi sista racet på Mantorp -84. Vi tävlade också i Finland och Danmark det året.

Bertil "Bebben" Engström

EGET TEAM Kontaktade Bebben 1985 för att Köra Super Saloon med vidare utvecklad Opel V12 chassie no 12 , med stöd från Uniparts samt Philip Morris. Vi ägnade stor tid åt testkörning men pga. att Philip Morris avstod från vidare samarbete med Bebben blev det aldrig race.

Onni Kreivi

Onni hade en tidigare BMW baserad på Gebhart Chassie som förstördes vid brand. Jag fick då uppdraget att designa och bygga helt ny BMW M1 för Onni. Chassi NO. 20 var med på ett antal race och gjorde även setup.

Milan Knezevic

TEAM SNAP ON. Jobbade en tid ihop med Milspeed som ägdes av Milan Knezevic, Milan tog ett beslut att åka Special Saloon Racing 1987 då vi gemensamt lade upp tankarna runt en racebil. Vi beslutade att köpa in Helge Snabbs Opel Manta (ex, Jurgh Bächis) där jag designade ett nytt chassi, NO 21.

Ingvar Sand

EGET TEAM. Körde Camaron jag ägde 1989 i Kemora 500 tillsammans med Peter Sanden. Vi vann vår klass i Special Saloon.

Peter Elgaard

TEAM MALMEN MOTORSPORT. Körde vår DTM Merca 1991, Jylland GP. En av dom hurtigaste förare jag träffat genom åren. Han väckte teamet med frukost 06:00 söndagsmorgon, och då hade han redan varit ute och sprungit 10 km.

Jan "Flash" Nilsson

Jan har aldrig rattat någon av mina bilar men han sökte faktiskt jobb hos mig i Göteborg när jag var ansvarig för Malmen Motorsport. Det gällde att ratta DTM Mercan vi hade 1992, och redan då kunde han snacka...

Hans-Christian Jürgensen

TEAM JÜRGENSEN MOTORSPORT. Träffade Hans på Anderstorp 1992 då vi testkörde Porscharna från Malmen Motorsport. Hans köpte då hela teamet med Porschar och Trailer. Vid detta tillfälle fick jag erbjudandet att flytta till Flensburg vilket jag gjorde den sommaren. Hans körde sin BMW M1 Procar vid ett antal race och överlät sedan körningen till Joop Bröli.

Edgar Dören

TEAM JÜRGENSEN MOTORSPORT. Körde Porsche NO. 22 under mina år i Tyskland. Tidigare Porsche-fabriksförare som lovordade mitt bygge som den bästa 935:a han någonsin kört. Vann flera race som vi körde.

Herman Tilke

TEAM JÜRGENSEN MOTORSPORT. Körde DP Porschen i teamet under mina år i Tyskland. Ganska fränt att arbetat ihop med en kille som designar racebanor för F1. Herman körde samtidigt Nurburgring taxi med BMW M5 , så man fick sig en och annan åktur man sent glömmer.

Joop Bröhli

TEAM JÜRGENSEN MOTORSPORT. Körde Teamets BMW M1 Procar.

Sabine Smith

TEAM JÜRGENSEN MOTORSPORT. Fanns med i teamet hos Jürgensen och var BMW-juniorförare på den tiden. Sabine hängde med Joop Bröhli och var en riktigt glad person i teamet. Jag förstod att hon var målinriktad redan då.

Alex Buch-Larsen

TEAM BUCH-LARSEN MOTORSPORT. Min mesta mästerskapsvinnare. Vi arbetade ihop åren 1994 - 99. Byggde två bilar till Alex och dominerade Dansk Racing. Besitter ännu ett otroligt banrekord på Ring Djurslands. En otroligt korrekt människa, både på banan och i våra affärsrelationer - alltid en fungerande budget varje år, helt unikt.

Tony Johansson

TEAM TONY JOHANSSON MOTORSPORT. Min absolut snabbaste förare som rattat många olika byggen från 1995 och framåt, kanske en av Sveriges topp 5 förare. Har vunnit massor av race, NM, RM. GT Mästare, banrekord osv. Har alltid haft otroligt lätt att jobba fram setuper.

Lasse Norberg

Hyrde Mazda V8 chassie 24 säsongen -97.

Steffen Gislerud

Köpte Corvette av mig med chassie nummer 24B. En av de mest positiva förarna som jag träffat.

Hasse "Z" Berglund

Byggde ett antal bilar åt Hasse ett par BMW samt en stor uppgradering på DP Porschen han körde med i GT Hazze plockade även hem den första STCC segern med en bil ifrån mitt garage. En härlig personlighet som lockade fram många skratt.

Haavard Lien

Köpte Corvette NO. 27 och började köra Nordic Super Car 2000. Uppgraderade bilen och coachade fram Haavard till Nordisk Mästare.

Henrik Roos

Henrik kontaktde mig våren 2003 när han åkte FIA GT med Vippern. Hjälpte honom med setuper under året samt servicejobb på transmissionsdelarna. En av de tuffare satsningarna en svensk förare gjort, trots stram budget genomförde Henrik och Magnus Walinder hela säsongen.

Tobias Johansson

Jag kontaktade Tobias år 2004 för att kolla intresset för STCC. Vi startade MB Sport och driftade två stycken Mercedes S2000 i SM åren 2005 – 2008. Tobias körde Mercedes chassi NO. 35.

Hans Simonsson

Körde i Mercedes teamet MB-sport 2005, 2006 och 2007. Mycket duktig förare som tyvärr aldrig fick visa sin fulla potential på grund av team order. Körde Mercedes chassi NO. 34.

Andreas Simonsen

Andreas testkörde en av Mercedes-bilarna hösten 2006 efter han vann S60-Challenge. Andreas körde efter 10 varv lika fort som ordinarie förare i den bilen.

Peter Larsen

TEAM PELARO. Beställde Porsche NO. 37 för körning i ER CUP. Jag var med några tester och race samt supportade setuper under åren.

Lars Gallon

TEAM PEALRO. Co-driver till Peter Larsen Porsche NO. 37.

Daniel Haglöf

Daniel var med i Polestars testprogram och rattade Volvo C30-testbilen som har chassi NO. 40. Körde en hel testdag på Karlskoga bland annat.

Per-Erik Axehult

TEAM AXEHULT. Trevlig förare som jag gjort ett antal ombyggnationer för, bland annat Chevrolet Camaro och BMW långloppsbil.

Robert Dahlgren

TEAM VOLVO/POLESTAR. Träffade Robert första gången i mitt garage i Hindås. Han provsatt där första chassit jag byggde för Polestar, NO. 40. Robert tävlade sedan med chassi NO. 41 i STCC.

Tommy Rustad

TEAM VOLVO/POLESTAR. Tommy rattade chassi NO. 42 i STCC och blev där med Svensk Mästare i ett G-REX-chassi.

Henk Vuik

Henk kontaktade mig efter att han köpte Mercedes S2000 chassi NO. 34. Henk köpte senare också Mercedes chassi NO. 36.

Pelle Wallentheim

TEAM PEWANO. Pelle kontaktade mig 2009 för att han ville starta produktion av Dakarbilar. Vi var med i Dakar 2009 då racet gick i Argentina och Chile. En snabb förare, placerade sig som nummer 17 på en av special stagen. På hemvägen från Sydamerika beslutade vi oss för att starta tillverkning av Rally Raid-bilar byggda på VOLVO XC60.

Olle Ohlsson

TEAM PEWANO. Co-driver till Pelle Wallentheim.

Alfie Cox

TEAM PEWANO. Då vi sökte förare till Dakar-teamet/PEWANO kom vi i kontakt med Alfie. En mycket känd ökenräv som kört Dakar med motorcykel. Han var även med och körde BMW/X-raid. Gav Alfie en åktur i PEWANOS Volvo XC60 Dakar-racer och efter att han själv körde bilen bestämde han sig för att köra Dakar 2012 med oss. Volvo chassi NO. 44.

Jürgen Schröder

TEAM PEWANO. Co-Driver till Alfie Cox.

Halvor Langkaas

Halvor kontaktade mig för ombyggnation av hans Ultima chassie NO. 46. Följde sedan med på racen i Norge under några säsonger.

Marcelo Adrian Garcia

Marcelo köpte Spaldings BMW M3 DTM för att tävla i time attack/Gatebil. Jag bistod med support på helgerna samt utförde flera uppdateringar på bilen. Marcelo räknade hem ett flertalet segrar under åren.

Halvor Langkaas

Jag hjälpte Magnus med att färdigställa hans BMW Grp 2 bil. Det blev ett antal race med honom i Historik-racing, otroligt trevlig och korrekt person.

Kennet Axemark

TEAM STREAMLINE. Kennet följde med till Mantorp på race och blev racesugen, köpte snabbt sin första racebil och började tävla i Time Attack. Han har sedan utvecklat sitt intresse med att bygga upp Streamline. Vi bygger nu Corvette Z47 chassi NO. 48.

English English Deutsch Deutsch Svenska Svenska