Racing CARS

Alla betydelsefulla bilar i kronologisk ordning

Racing cars g-rex chassies

Roland ”Gäddhultarn” Gingtorp byggde sin första körbara bil 1972, ett rörchassi med div delar. ambitionen har varit att bli ledande i Skandinavien på rör-ramschassiet för racing, Det som har givit framgångar är att allt görs in house, vilket ger full kontroll av slutresultatet.

Roland har i 40 år byggt o designat bilar för motorsport, och har även helt eller delvis drivit team. Resultatet är hundratals pallplaceringar och många mästerskapspokaler. Varje gång Roland byggt ett helt nytt chassi eller byggt om en bil kraftigt har den också fått ett G-REX-nummer instämplat på ramen. Byggena tar i genomsnitt 2000 – 2500 timmar, så det kan dröja en tid innan de kommer ut ur verkstaden. 

 

Våra chassin och bilar har tävlat i många länder runt om i Europa. Nedan visas ett axplock av alla bilar från G-REX Sweden. 

Chassi NO. 1

Rörchassi Racer.


G-REX första rörramsbygge. Bygger rörchassi med framvagn från Opel Olympia, bakaxel från Volvo Amazon samt Volvo B16-motor med tillhörande växellåda som drivlina. Lånad bild. Årtal: 1972.

Chassi NO. 2

Vauxhall Ventora V8.


Första kundjobbet, en Street Sleeper. Bygger Buick 215” motor med delar från ISKY, Speedpro med mer. Tillverkar mina första headers med sandbockning av rör. Ett antal chassi-modifieringar genomförs. Lånad bild. Årtal: 1974.

Chassi NO. 3

Chevrolet Camaro -68. Bygger egen Street Racer. Börjar med att göra hel ram från subbframen som får fästen för bakaxeln. Karossen breddas för att ge utrymme för breda hjul. Motorn är Cheva Big Block 454 med M21 låda och 10” bakaxel. En stor uppdatering genomförs året -78. Flippfront i plastburbåge och flippkaross. Motor Cheva BB 482 med 6:71 kompressor och Crower Sprut-växellåda fairbanks TH 400 clutchless. Bakaxel helt avlastad Chrysler 8 ¾. Årtal: 1977. Första gången bilen kördes var den blå med flames, sedan bytte den färg till svart med orangea och gula ränder. I sista upplagan målades den i burnt orange candy med svarta skuggningar.

Chassi NO. 4

Volvo 164 V8. Eget Projekt. Inhandlade en Volvo 164 som modifierades kraftigt. Allt godis som Volvo R-sport hade monterades i chassiet. Orginalsexan lyftes ur och en preppad Cheva SB 327 cu inmonterades framför original M 410 växellådan. Prövade ett antal olika teorier runt chassi-geometrier och krängningshämmare. Lite kul var att denna bil kom från Volvos provavdelning och var i toppskick med skinninredning samt att stolar från Volvo P1800 ES var monterade fram. Årtal: 1978.

Chassi NO. 5

Chevrolett Monza -77. Eget projekt. Inhandlade en ny Monza på GM i Kungsbacka. Motorn var en Chevy SB 262 cu in, hjulupphängningarna modifierade och skoddes med fetare sulor samt lite tuning på motorn gjorde den axpiggare. Den kröntes sedan med en custom lackering. Årtal: 1979

Chassi NO. 6

Volvo Amazon V8. Bygger en super custom Amazon. Jag började med en frisk kaross som helsvetsades i alla skarvar samt förstärkte den med båge. Bakvagnen fick stabila fästen i chassit för 4-länk. Ett antal customtrix applicerades: taksänkning, rundade dörrhörn, svärmorslucka, frenchade lyktsargar bak och flippfront med frenchade lampsargar fram. P1800 positionsljus fram. Framvagnen fick 240 Turbo fjäderben. Drivlinan bestod av Cheva SB 350 cuin Volvo 400 växellåda samt Ford 8” bakaxel, avgassystem 2 st 2.5” VOLVO R-sport varav ett spegelvändes. Slutligen lackades den i svart akryl med MIRRA. Årtal: 1980.

Chassi NO. 7

De Tomaso Pantera.


Förstärkte chassi med bur samt revidering av övrigt chassi. Tillverkade även plåtskärmbreddare med mer. Lånad bild. Årtal: 1981

Chassi NO. 8

Chevrolet Camaro. Bosse Emma Racing. Jag började att jobba hos Bosse 1980-81 och medverkade i hans bygge av Camaro för Super Saloon. Rörchassi, plastkaross Cheva SB. Dough Nash-växellåda, frankland bakaxel, Bilstein och AP med mer. Förare: Bo ”EMMA” Emanuelsson. Årtal: 1981.

Chassi NO. 9

Opel Commodore V8. Fackverksrörram, motor Lamborghini V12, bakaxel Ford 9”, Bilstein dämpare och AP Grp C Bromsar. Efter beslut från SBF var inte motorn klassad för SM racing i Super Saloon. Motorn byts därför ut till Cheva BB 454 inför SM 1984. Karossen har originalcoupé med plast-bakdel samt en plastfront. Förare: Peter Sandén. Årtal: 1983.

Chassi NO. 10

De Tomaso Pantera.


Modifiering av chassi med mer.
Lånad bild.
Årtal: 1984.

Chassi NO. 11

Chevrolet Camaro -68. Bygger ett komplett nytt rörchassi till Camaro No 3. Den förses med delad bakvagn samt ny framvagn med egna upprigths. Motor från Cheva BB 454 och växellåda super T10.Årtal: 1984.

Chassi NO. 12

Opel Commodore V12 Gen II. Bygger nytt chassi till säsongen -86 med stöd från UNIPARTS. En Jaguar V12 motor levererades som uppdateras till 5500 cc med maxpreppade toppar och fyra WEBER IDA 46 monterades. Jaguar Getrag Grp A växellåda. Testförare: Bebben Engström. Årtal: 1985.

Chassi NO. 13

Camaro Super Saloon -79. Team Thomas Gunnarsson köpte Camaro NO. 8 hösten 1982. Under åren 1983 - 1985 driftade vi bilen med olika uppdateringar som motor med mer. 1985 gjorde vi en stor uppdatering med nytt chassi vilket gav NO. 13. nya hjulupphängningar både fram och-bak. vi gjorde ny även en ny kaross i Kevlar/epoxie. Årtal: 1985.

Chassi NO. 14

Opel Commodore V8. Modifierar chassi för V8-motor, regbesiktning med Buick 215 motor. Vi byggde sedan Chevrolet SB 350" med TH 350 automat och converter med högre stallspeed. Grenrör byggdes genom innerskärmarna. Bakaxeln är diffad Ford 8", försedd med skivbromsar upphängda i 4-länk. Framvagn modifierad original med kuggstång från SAAB 900. Bromsar GSE. Karossen skärmbreddades för att ge utrymme för Compomotive split-fälgar. Lackering var röd från början men bytte färg till silver 1990. Bilen besiktigad som ombyggt fordon. Årtal: 1986-87.

Chassi NO. 15

Chevorlet Camaro


Bygger rörchassi Camaro -71 med fabricerad framvagn samt Ford 9”-bakaxel och kaross från Bosse Emma chassi NO. 8. Årtal: 1986.

Chassi NO. 16

Monocoque Aluminium AC


Årtal: 1987.

Chassi NO. 17

Lamborghini Countach.


Rörchassi, bygger chassi med hjulupphängningar. Årtal: 1987.

Chassi NO. 18

Mercedes 500 SLC.


Rörchassi, bygger chassi. Vi specialbeställde en motor från AMG, Tyskland. Själva motorn var en Mercedes M117 AMG 4-ventil. Lånad bild. Årtal: 1988.

Chassi NO. 19

Ferrari Daytona


Rörchassi. Lånad bild. Årtal: 1988.

Chassi NO. 20

BMW M1. På uppdrag av Onni Kreivi, 1988, designade jag en helt ny BMW M1 tävlingsbil för hans Team. Chassit byggdes som rörram, med dubbla A-armar fram med egendesignade uprigths. Bakvagnen köptes från ARROWS F1 i, vilket bestod av komplett F1 växellåda från Hewland med bärarmar och upprigts från samma bil. Karossen levererades från Jurgh Bächi. Bilen har idag F1 4 cyl motor Mechacrome. Förare: Onni Kreivi. Årtal: 1988.

Chassi NO. 21

Opel Manta V8. I samarbete med Milan Knezvik bygger vi denna bil 1989 baserad på EX, Jurgh Bächis Saloon bil från 1982. Vi byter ut befintligt chassi till ett nytt som jag designade, ihop med dubbla armar fram samt nytt 4-länk-system bak med frankland axel. Designar en Chevy SB motor med, Mahle kolvar, jet-titan stakar, Crower vev, Bowtie block och Reed kamaxel. Brodix 12 toppar portade av Tom Avelan. Kinsler insprutning med Zakspeed/Bosch-elektronik. Karossen modifierades med ny design. Förare: Milan Knezevic. Årtal: 1989.

Chassi NO. 22

Porsche 935. Jag fick i uppdrag av Malmen motorsport att bygga värsta Porsche 935:an. Började med projektering och design hösten 1990 och byggstart första januari 1991. Chassit byggdes i Crmo 4130 rör. Utvecklade här en egen bakre hjulupphängning av typen swingarm med camberstag. Framvagnen bestod av ett McPhearsson fjäderben. Coupe del blev original 911 kaross. Resterande design slipades fram från skum och blev pluggar. Därefter gjöts formar och produkter, motor byggdes i samråd med Porsche KREMER, volymen var 2850cc med liggande fläkt och allt som jag kunde köpa från Porsche och KREMER. Växellådan baserades på Porsches 930-modell. Bromsar levererades från AP i England. Förare: Edgar Dören. Årtal: 1990.

Chassi NO. 23

Opel Manta V8. Bygger Street Race bil för kund. Chassi med profilbalk samt rör. Hjulupphängningar baserat på Corvette C4 och motor helaluminium Cheva SB. Kaross breddad Irmcher body kit. Årtal: 1992.

Chassi NO. 24 A

Mazda Silhuett V8. På uppdrag från Team Alex Buch Larsen från Danmark. Jag bygger rörchassi med Speedway bakaxel samt dubbla bärarmar fram. Motor Cheva SB med insprutning. Växelåda SAENZ. Jag tillverkar också plastkaross. Förare: Alex Buch Larsen 1994 -96. . Årtal: 1993. Chassi NO. 24 B Corvette C4 Chassi NO.24 uppdaterades med en ny kaross och blev då en Corvette C4. Förare: Steffen Gislerud. Årtal: 1997.

Chassi NO. 25

Porsche 911 Group B.


Helsvetsat chassi med integrerad bur.
Årtal: 1994.

Chassi NO. 26

Honda NSX.


Byggdes för Special Saloon. Jag förstärkte original aluminiumchassi samt integrerar störtbur. Årtal: 1994.

Chassi NO. 27

Chevrolet Corvette C4. Vi bygger en Corvette C4 för Super Saloon. Den byggs enligt Grp 5 med originalchassi som delbärande. Egen designade bärarmar och upprigths bygger cheva SB med Bowtie block, crower vev, titanstackar, mahle kolvar, brodix toppar, Kinsler sprut. Växellåda Hewland VGC som byts ut mot SAENZ växelåda med SPEEDWAY diff. Karossen tillverkas i plast med Z1 bakdel, Bilstein dämpare, bromsar AP, BBS centerbults fälgar. Förare: Tony Johansson. Årtal: 1994.

Chassi NO. 28

Chevrolet Corvette C4.


Årtal: 1996.

Chassi NO. 29

Porsche 911/GT1. Bygger GT Porsche till Team Alex Busch Larsen. Börjar på tom kaross från 911 som får rörchassi. Hela karossen slipades fram till design som har GT1 gener. Motorn byggs från helt nya delar på 3400 cc. Växellådan är Getrag G50, hjulupphängningar är egentillverkning med dubbla A-armar. Bromsar från Brembo. Förare: Alex Buch Larsen. Årtal: 1996

Chassi NO. 30

Mercedes CLK GT. Bygger på Uppdrag av Tony Johansson, en ny tävlingbil för nordisk GT Racing. Vi har intimt samarbete från Mercedes och HWA i Tyskland. Mercedes levererar ny CLK kaross som vi integrerar rörchassi i. Motorn kommer från Mercedes Lemans bil -98, V8 på 5700cc som HWA stödjer. Transmission köper vi från X-TRAC, transversallåda som har bärande växellådshus. Alla uprigths fabriceras i CrMo 4130 med dubbla A-armar runt om. Bromsar AP fälgar BBS magnesium, karossen egendesign som slipas fram som pluggar. Förare: Tony Johansson. Årtal: 1998.

Chassi NO. 31

Porsche Boxter.


Bygger rörchassi till Porsche Boxter med hjulupphängningar.
Årtal: 1998.

Chassi NO. 32

Chevrolet Camaro SS. Vi gör ett nytt chassi till Camaron som jag var med och byggde från början, NO. 8, som sedan uppdaterades med chassi NO. 13 1985. Den senaste geometrin och riktigt fackverk blev året 1998. Bilen var parkerad i många år men byggdes ihop av Bröderna Bertilsson i Vaggeryd till fungerande bil som visas på bilderna. Bilen finns idag i Tyskland med JPS loggor. Årtal: 1998.

Chassi NO. 33

Chevrolet Corvette C5 Trans Am. På beställning från Rune Skullerud bygger vi om ursprungschassiet från tidigare Trans Am Camaro. Det blev total revidering av chassit med en helt ny burbåge, nya rör i framvagnen och i bakre del av chassit. Jag anpassade även bilen till ett Derhaag Trans Am Body kit i kolfiber. Årtal: 2003

Chassi NO. 34

Mercedes C200 S2000. Jag beslutade år 2003 att pröva STCC och köpte därför tre stycken nya Mercedes C200 W203 karosser. Design av chassi, bur och geometrier genomfördes. Jag designade framvagnen med fabricerade fjäderben och gjorde en revidering av multilink-bakvagn. Motor M111 utvecklades i samarbete med Motordesign. Växellådan i samarbete med Tractive, diff från Winters med Drexler diff, fjädring och dämpare i samarbete med Öhlins. Karossen tillverkades ihop med Mercedes Benz sport. Förare: Hans Simonsson. Årtal: 2004.

Chassi NO. 35

Mercedes C200 S2000


Precis som systerbil NO. 34, en komplett tävlingsbil.
Förare: Tobias Johansson Årtal: 2005.

Chassi NO. 36

Mercedes C200 S2000


Precis som systerbil NO. 34, en komplett tävlingsbil. Förare: Henk Vuik. Årtal: 2005.

Chassi NO. 37

Porsche 944. Beställare Team Pelaro, racingbil för ER CUP. Jag bygger ny bakre chassidel vilket anpassas för Porsche 996 bakvagn med modifierad geometri. Framvagnen byggs med dubbla A-armar samt fabricerade uprigths. Chassi No 37 finns nu hos Revline Racing som har byggt vidare på grundbilen. Vi har gjort en uppdatering med kraftigare uprigths fram. Årtal: 2006

Chassi NO. 38

Volvo C70.


Avslutad. Årtal: 2006.

Chassi NO. 39

Posche 962.


Bygger rörchassi till Porsche 962.
Årtal: 2008.

Chassi NO. 40

Volvo C30 S2000. Testbil. Beställare Polestar/VOLVO. Designar chassi till testbil baserat på C30 modellen. Jag använder den designen jag tagit fram till Mercedes-bilarna vi byggde chassi NO. 34, 35, 36 på. Chassit byggdes inhouse men montering skedde i Polestars lokaler i samarbete med deras mekaniker. Intressant fakta är att efter testkörningarna plockade SEMCON i Göteborg, vid besök efter simuleringar uppnådde chassiet en styvhet på 70 000Nm/grad Testförare: Daniel Haglöf. Årtal: 2007.

Chassi NO. 41

Volvo C30 S2000.


Beställare Polestar/VOLVO. Bygger komplett chassi vilket Robert Dahlgren tävlade med.
Årtal: 2008.

Chassi NO. 42

Volvo C30 S2000.


Beställare Polestar/VOLVO. Bygger komplett chassi vilket Tommy Rustad tävlade med.
Årtal: 2008.

Chassi NO. 43

Mercedes CLC S2000.


Byggs för eget team. Chassit hämtades i grunddesignen från våra tidigare Mercedes S2000. Årtal: 2010.

Chassi NO. 44

Volvo XC 60 Dakar. Design och byggnation för PEWANO. Totaldesign på framtagning av Rally Raid Racer. Vi byggde chassi med MTRL-utveckling ihop med SSAB. Vi tillverkade pluggar för kaross, tillverkning och design av bärarmar samt uprigths. Motor Volvo D5 som vi i samarbete utvecklade ihop med VOLVO AB. Transmission SADEV växellåda med X-TRAC 247 diffar och fjädringssystem i samarbete med REIGER. Förare Alfie Cox/Jörgen Schröder Årtal: 2011.

Chassi NO. 45

Volvo XC 60 Dakar.


Design och byggnation för PEWANO. Bygger Gen II chassi med facelift från Volvo Cars AB. Årtal: 2013.

Chassi NO. 46

Ultima V8.


Uppdateraring för Race team Halvor Langkaas. Ny chassi-bakdel samt ny främre ram. Nya bärarmar, uprigths med vipparmsfjädring. Förare: Halvor Langkaas. Årtal: 2013.

Chassi NO. 47

Porsche 911 Turbo II. Bygger modifierat chassi med fabricerad framvagn och hjulspindlar. Bakvagnen är modifierad original 965, skärmar är handtillverkade i plåt medan front, trösklar, baklucka, kofångare, vinge, är tillverkade i plast. Bygger vår största luftkylda boxermotor med biturbo 4.2 liter. Årtal: 2014.

Chassi NO. 48

Chevrolet Corvette Z47.


För Streamline Racing. Bygger chassi för 24H racing, kompletta hjulupphängningar med G-REX uprigths, Body kittet har designats och pluggslipats. G-REX har designat hela bygget till färdig bil.

Chassi NO. 49

BMW DTM M4 NUKE.


Designar och Bygger chassi för Time Attack. Komplett rörchassi, speciellt anpassat för down force tunnlar. Vipparmsfjädring med stora justeringsmöjligheter. Designar all geometri med uprigths och vipparmsfjädring med mer.

Chassi NO. 50

Porsche 924/6


Bygger chassi för Time Atack baserat på World Time Atack-regelverket och kommer vara en rendering på Porsche 924 LeMans. Lånad bild.

Racing cars g-rex revisions

Bilar som Gäddhultarn renoverat. 

Revidering NO. 1

Chevorlet Camaro


Köpte in Ex Norlander's Camaro och gjorde ett antal uppdateringar. Jag hyrde ut den till bland annat Lennart Bohlin något race samt att vi körde KEMORA 500 som vi vann special saloon klassen i.

Revidering NO. 2

Porsche DP 935-89-01


Bygger om Porsche DP 935-89-01 1991 den ingår nu i MALMEN MOTORSPORT. Vi vann Special Saloon detta året med Bo "Emma" Emanuelsson bakom ratten.

Revidering NO. 3

Mercedes AMG EVO 1.


Uppdateras till EVO II i samarbete med AMG.

Revidering NO. 4

BMW M1.


Totalrenoverar år 1993 för Racing team Jurgensen, Flensburg.

Revidering NO. 5

ARGO JM 19.


Chassi-uppdatering.

Revidering NO. 6

Porsche DP 935-89-01 .


Uppdaterar Porsche DP 935-89-01, bygger om för 18" hjul med Porsche Turbo II. Framvagn och bakvagn med JRZ dämpare, bygger ny biturbo motor och 6-växlad RS växellåda.

Revidering NO. 7

Corvette NO 27.


Får i uppdrag att mordenisera Corvette NO. 27 för Haavard Lien. Jag en bygger ny geometri i bak och-framvagn för 18" hjul, samt bygger in X-track-växellåda.

Revidering NO. 8

BMW DTM


Baserad på original DTM bil bygger jag in en BMW V8 5 liters motor.

Revidering NO. 9

Chevrolet Camaro IMSA


Revidering för Per-Erik Axehult, ny framvagn och flyttar motorn bakåt.

Revidering NO. 10

BMW 320 S2000


Fixade bränsletank.

Revidering NO. 11

BMW 2002 Grp 2 Schnitzer 16V


Jag bygger BMW Schnitzer Grp 2 för historisk racing. Jag renoverar och uppdaterar 4-ventilsschnitzer-motor, ny fram och-bakvagn samt ett antal aero uppdateringar.

Revidering NO. 12

BMW DTM


Jag bygger delad bakvagn samt framvagn med G-REX Spindlar.

Revidering NO. 13

Mercedes C180 Sportcoupé


Uppdatering av motor.

English English Deutsch Deutsch Svenska Svenska